17.3 C
Craiova
vineri, 7 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalMonopolul RAT, decizie dubioasă

Monopolul RAT, decizie dubioasă

Decizia prin care Primăria Craiova a încercat să elimine concurenţa în domeniul transportului public de călători s-a adoptat cu interpreta- rea subiectivă a legii.

 

Monopolul pe care municipalitatea vrea să-l instituie în activitatea de transport în comun, prin atribuirea gestiunii directe a acestui serviciu Regiei Autonome de Transport Craiova şi scoaterea de pe piaţă a firmei SC Fraţii Bacriz, are bază legală şubredă. Încercând să reteze concurenţa în doi timpi şi trei mişcări, cam cum merg motoarele autobuzelor expirate RAT, funcţionarii au pierdut din vedere cel mai important dintre aspectele afacerii: RAT nu face parte dintre operatorii de transport care pot efectua transport public local de persoane în baza programului local prin curse regulate. În textul Legii nr. 92/2007, a serviciilor publice de transport public local, sunt prevăzuţi la art. 30 operatorii de transport şi transportatorii autorizaţi în domeniu. Între aceştia nu se regăsesc regiile autonome. Singura trimitere la acest tip de unităţi se referă la societăţile comerciale „rezultate ca urmare a reorganizării administrative a regiilor autonome de interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autorităţilor administraţiei publice locale (…)". Tot la articolul 30 din Legea 92 se prevede că pot intra în rândul operatorilor şi „compartimente sau servicii specializate de transport local ca structuri proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară cu sau fără personalitate juridică, aşa cum sunt definite la art. 22 alin. (2). „În tot textul Legii 92 nu există altă referire la regiile autonome. Juriştii primăriei încă sunt de părere că serviciul public specializat şi regia autonomă de autoritate publică sunt acelaşi lucru. Regia autonomă este considerată serviciu propriu al administraţiei. De altfel, în Legea 92 se face trimitere la Legea 51 a serviciilor de utilităţi publice, unde toţi prestatorii din subordinea municipalităţii sunt denumiţi servicii", a transmis purtătoarea de cuvânt a primăriei, Carmen Licu, părerea juriştilor. Dacă tot au înţeles atât de bine Legea 51, funcţionarii ar putea avea ocazia să explice eventual în instanţe şi ce înseamnă „respectarea principiilor economiei de piaţă, asigurarea unui mediu concurenţial, restrângerea şi reglementarea ariilor de monopol", ca o „cerinţă esenţială" care trebuie respectată conform art. 7.

Cererea, pliată pe oferta RAT

Altă faţetă a eliminării concurenţei în domeniul transportului public la Craiova este cea a evaluării afluenţei de călători şi a ofertei, aşa cum sunt acestea definite în normele de aplicare a Legii 92. În mod bizar, caracteristicile reţelei de transport din Craiova sunt determinate numai după numărul de călători transportaţi de RAT şi în funcţie de numărul de autobuze şi tramvaie al regiei. Ca şi când maşinile Bacriz circulă goale. Eliminată fiind din studiu capacitatea, dar şi beneficiarul maşinilor Bacriz, studiul se pliază perfect pe oferta… RAT. Întrebaţi cum au acceptat un astfel de studiu, funcţionarii primăriei au spus că reprezentanţii SC Fraţii Bacriz nu „au pus la dispoziţia firmei care a întocmit documentaţia informaţiile solicitate", fără să facă dovada că i s-au şi solicitat firmei aceste informaţii societăţii.

Rablele RAT, piese de trafic internaţional

Nici cu licenţa deţinută de RAT Craiova, decizia primăriei de a monopoliza transportul public nu capătă consistenţă. RAT a depus la dosar o licenţă de transport persoane în trafic internaţional, prin care operatorul este autorizat „să efectueze transport rutier public de persoane în trafic internaţional pe teritoriul Uniunii Europene în condiţiile stabilite (…)". Directorul RAT, Marian Teodorescu, spune însă că, mai nou, această licenţă este dată pentru toate tipurile de transport: intern, naţional şi internaţional. „Nu este nevoie de altă licenţă. De când România a intrat în Uniunea Europeană, aceasta este licenţa care se atribuie operatorului care îndeplineşte toate condiţiile", a spus Teodorescu. Cu alte cuvinte, hârburile pe care le-au ejectat europenii în garajele RAT pot face un Cernele – Bruxelles dus-întors la orice oră din zi şi din noapte, că au licenţă. Iar grămada de autorizaţii şi licenţe pentru curse regulate din Ordinul 1.892 din 2006, pe rute interne şi/sau naţionale şi/sau internaţionale, a fost pusă aşa, să fie. Chiar şi aşa, primăria are o problemă cu licenţa de la tramvaie. Primăria a anexat la dosar o autorizaţie emisă chiar de instituţia primarului, conform Legii 92, a transportului public local. Are tot dreptul să emită această autorizaţie, însă numai dacă operatorul face dovada că este autorizat sau licenţiat pentru acest tip de transport de Autoritatea Rutieră Română, conform legii. Autorizaţii şi licenţe pe care primăria a refuzat să ni le pună la dispoziţie.

Decizie doar pe hârtie

 

Decizia prin care primăria a avizat programul de transport şi gestiunea directă a serviciului către RAT nu produce efecte juridice, fiindcă prefectura nu a acordat încă avizul de legalitate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

19 COMENTARII